Armonie cu copiii, obiceiuri cu armonie, Relaţii armonioase

Metode de gestionare a furiei la copii

Articol publicat în Revista 7 Aprilie

Psiholog Cristina Eftimie: Metode de gestionare a furiei la copii

Furia  este poate una dintre cele mai distructive emoții pe care le avem și cu care de cele mai multe ori ne este greu să ne descurcăm. Unii psihologi spun că este o emoție de bază iar alții susțin că furia este o emoție de suprafață și că de cele mai multe ori ascunde frică, tristețe, neîncredere, lipsă de atenție și de iubire, frustrare, încordare, tensionare.

Nu există emoții bune sau rele, tot registrul de emoții este al nostru și este important să îl acceptăm și să îl trăim. Pe de altă parte, furia, ca și frica este o emoție care a ajutat la supraviețuirea speciei, așa am învățat să ne apărăm și să reacționăm în fața lucrurilor care ne făceau rău și împotriva nedreptății. De multe ori ea este complet motivată dar modul ei de manifestare poate fi inacceptabil social și poate răni, pe noi, pe cei din jur, poate reprezenta un mod dezadaptativ de a reacționa. Este interesant cum se manifestă atât la copii cât și la adulți în acord cu permisiunile și obiceiurile din familie. În unele familii este o emoție permisă și toată lumea țipă în alte familii este reprimată și nu se manifestă, e ținută „sub capac”. Reprimarea furiei duce la alte probleme, ori explozii nemotivate la un incident minor din cauza acumulării, ori tot felul de manifestări somatice, dureri de burtă, de cap.

Consider că este foarte important să vorbim cu copiii despre emoțiile lor și să le spunem că nu este nimic în neregulă cu ei dacă simt furie, este foarte bine să o simtă. Ajutorul de care eu cred că au nevoie este în modul în care se pot descurca cu ea. De multe ori au venit copii (sau au fost aduși de părinți sau profesori) care au tendințe distructive sau auto-distructive atunci când se înfurie, care aruncă cu obiecte, distrug lucruri, țipă, vorbesc urât cu cei din jur, lovesc și uneori se lovesc și se rănesc pe ei înșiși.

Cu adulții discutăm despre ceea ce a generat furia, despre lucrurile care au dus la gânduri și apoi la emoții puternice și încercăm o deconstrucție a eșafodajului precum și o identificare a emoțiilor ce se ascund sub furie, care uneori stau la baza a ceea ce simțim. Putem încerca și cu copiii în joacă acest demers folosind fie o păpușă Matrioska în care să accesăm emoțiile pe rând dând straturile la o parte, fie prin exerciții de relaxare cu o călătorie imaginară prin corp în diverse zone, exercițiu care este foarte util atunci când copilul are dureri somatice.

Ca metode de prim ajutor în gestionare furiei, propun următoarele variante:

  1. Exerciții de respirație cu menținerea aerului în plămâni, câteva secunde, aș spune 5-10 secunde. Copiii inspiră, țin aerul în plămâni câteva secunde, expiră. Este foarte importantă faza de retenție a aerului în plămâni, creierul se oxigenează și procesează mai clar informația. La o respirație rapidă, sacadată, se induce și mai tare starea de agitație. Metoda este cea mai potrivită pentru situații în care copilul este la școală sau undeva în public. De asemenea, un inspir mai lung decât expirul duce la energizare iar dacă expirul este mai lung, ne relaxăm.
  2. Dacă există posibilitatea și mediul este sigur (acasă), copilul poate lovi o pernă pentru a se descărca. Este o metodă ce nu poate fi aplicată în public, dar este foarte rapidă și eficientă.
  3. Țipătul tare cu capul în pernă, este iarăși o metodă rapidă de descărcare, dar iarăși de aplicat tot acasă.
  4. Desenarea furiei și ruperea ei în bucăți sau distrugerea prin alte metode (ardere), dar supravegheată de adult.
  5. Umflarea unui balon concentrându-se pe toată supărarea și furia pe care o simte copilul și lăsarea liberă a balonului, afară sau în casă pentru a se „dezumfla”.

Din experiența mea, pentru copii, aceasta din urmă este cea mai amuzantă și mai plăcută metodă pentru că cei mici trec repede în stare de joc și văd că au controlul situației. De cele mai multe ori simțeau că furia îi domină dar având metode de a face față, ajung să se simtă împuterniciți și să poată face ceva pentru a o gestiona.

poza c

Psiholog Cristina Eftimie

Sura imagini: https://www.google.com/search?q=furie&client=firefox-b-d&sxsrf=ACYBGNR5O0DIH3a-aYm4Z_3nV4uZI03ilg:1581238406873&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwif3q-MjMTnAhVCxIsKHVwDAKgQ_AUoAXoECBUQAw&biw=1366&bih=664#imgrc=R6db3UNRlpzItM

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s