Armonie cu copiii, obiceiuri cu armonie, Relaţii armonioase

Bullying (10) – Reflectare și feed-back în ceea ce privește bullying-ul în școli

Pentru ultimul articol din seria despre bullying vreau să punctez că feed-back-ul este foarte important,  este important ca elevii să reflecteze la cum s-au simțit, cum au reacționat, ce le-a plăcut, ce nu le-a plăcut, ce au învățat, ce ar schimba. Vom fi surprinși să vedem că învățăm multe de la ei și sunt aspecte ale problemei pe care uneori ca adulți le omitem.

Astăzi vă propunem niște exerciții care sunt bazate mult pe feed-back, pe cum se simte să fii în rolurile implicate în fenomenul de bullying.

Exercițiul 1: Se solicită un voluntar care este pregătit să părăsească clasa pentru o vreme. Se dau instrucțiuni grupului în timp ce voluntarul este afară. Elevii trebuie să se țină de mâini și să formeze un cerc închis. Odată ce voluntarul revine, sarcina lor este să se țină de mâini strâns și să nu îl lase în cerc în niciun fel, decât dacă el le cere acest lucru, explicit. I se cere voluntarului să revină și i se dă  instrucțiunea. Are sarcina de a intra în cerc, găsindu-și propria cale. Elevii sunt lăsați să joace jocul o vreme, având grijă ca nimeni să nu fie rănit. Jocul se încheie atunci când voluntarul reușește să intre în cerc. Dacă voluntarul nu reușește să intre în cerc după câteva încercări, se oprește jocul.

Elevii sunt invitați să vorbească despre cum s-au simțit în timpul jocului, mai întâi voluntarul și apoi ceilalți.  Întrebările se referă la cum s-a simțit voluntarul ca fiind exclus din grup, la strategiile pe care le-a folosit pentru a intra în cerc, cum s-a comportat grupul, dacă a fost ajutat sau nu, ce a funcționat, cum se simte la final.

Întrebările pentru grup  se referă la cum s-au simțit cei care făceau parte din grup, ce simt pentru cineva care este exclus,, cum au făcut față respectării sau încălcării instrucțiunilor, cum se simt la final.

Este important să existe o coeziune a clasei în care se aplică acest exercițiu și să acordăm timp suficient de reflectare și de discuții. În final se face referire la sentimentele majorității într-un grup, unde are loc bullying-ul și posibilele moduri de a acționa și de a rezolva situația într-un mod constructiv și nedăunător.

Exercițiul 2: Elevii stau într-un cerc. Aceasta va fi o activitate fizică, în care vor crea un labirint cu punți cu brațele lor, în timp ce doi elevi, care se vor oferi voluntari, se vor juca de-a șoarecele și pisica în labirint. Voluntari,i șoarece  și pisică vin în fața clasei. Restul grupului  se așează în rânduri egale. Elevii din rânduri întind brațele pentru a-și atinge vârfurile degetelor cu cei de lângă ei pentru a crea o punte sau stau cu mâinile pe lângă corp pentru a crea labirintul. La semnal, jocul începe. Pisica și șoarecele se aleargă printre perechile de elevi și pe sub punțile pe care aceștia le-au creat. Jocul continuă până când pisica prinde șoarecele sau durează o anumită perioadă de timp  (un minut). Apoi, pisica poate alege elevi noi pentru a crea mai multe pisici (până la trei) pentru a vâna șoarecele. Dacă timpul permite, pisica și șoarecele pot alege noi perechi de elevi să alerge și să se vâneze până când toată lumea a fost  într-unul din roluri.

Înainte ca jocul să înceapă, li se cere elevilor să fie conștienți de ceea ce simt în fiecare situație și rol în timpul jocului. La sfârșitul jocului, se pun întrebări pentru a începe discuția despre bullying, cum ar fi: cum s-au simțit șoarecii să fie alergați prin labirint, cum s-au simțit  pisicile să alerge pe cineva prin labirint, cum s-au simțit pereții străzilor și aleile, ce a reprezentat persoana care era alergată, ce a reprezentat vânătorul, ce au reprezentat pereții, au fost vreodată într-o situație care i-a făcut să vă simtă astfel.

În final mai adaug faptul că este cel mai important pentru elevi să fie pregătiți în acest sens, să știe să acționeze, pentru că jocul bullying-ului începe printre ei și sunt primii care îl pot sesiza. La fel cum și în societate, o schimbare poate începe de la cele mai mici structuri, cred că reducerea fenomenului de bullying începe de la elevi și de la conștientizarea puterii de schimbare pe care o au în ei înșiși.

Psiholog Cristina Eftimie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s