Armonie cu copiii, obiceiuri cu armonie, Relaţii armonioase

Bullying (4) – Programe eficiente împotriva bullying-ului în școli

Experiența bullying-ului și a violenței, în mod implicit, lipsește copiii de putere, fiindu-le încălcate drepturile de bază tocmai în locul în care ar trebui să se simtă protejați și în siguranță. Școala este locul în care copiii fac primii pași spre independență, se întâlnesc cu oportunități esențiale de colaborare cu ceilalți și de conformare la regulile generale de comprtament uman. Din acest motiv este esențial ca educația, ca parte a sistemului de servicii, să fie deschisă să răspundă nevoilor și dificultăților copiilor în această perioadă foarte delicată a dezvoltării umane. Copiiii care trec prin experiența abuzului, au dreptul la a fi sprijiniți în recuperarea lor fizică și psihologică, respectiv în reintegrarea lor socială (Art. 39 din Convenția cu privire la drepturile copilului).

Poate ne întrebăm cum am putea să combatem acest fenomen, de BULLYING, ce metode avem, de unde să începem, este relevant să facem ceva când pare că societatea se îndreaptă într-o altă direcție?

Unul dintre cele mai eficiente programe antibullying este cel creat de Dan Olweus și este denumit POPB. El are următoarele principii care se adresează în primul rând adulților  din mediul școlar, adică cadrelor didactice și personalului auxiliar. Este vorba despre o nouă atitudine, de deschidere și implicare dar și de limite și reguli ferme și clare. Aș spune aici că se începe de la un regulament de ordine interioară foarte clar și bine pus la punct. Principiile sunt următoarele:

Arată căldură și interes pozitiv și implică-te în viețile elevilor!

Cum putem să facem acest lucru? Să le răspundem cu empatie copiilor, să le arătam respect, să le arătăm că ne pasă de ei. Să le învățăm numele, să îi întrebăm ce mai fac când îi vedem în pauze, dacă sunt bine. Să fim deschiși când vin spre noi, să îi luăm în serios, să îi credem, să nu îi umilim sau ironizăm, să îi ascultăm, să fim acolo pentru ei, fie și 5 minute.

  • Stabiliți limite ferme pentru comportamentul inacceptabil!

Atunci când vedem abateri, să nu le trecem cu vederea. Fiecare incident trebuie discutat și rezolvat.

  • Folosiți în mod consecvent consecițe negative, nefizice, neostile, atunci când sunt încalcate regulile;

Este important ca elevii să cunoască regulamentul școlar și consecințele nerespectării lui. Copilul trebuie tratat cu respect chiar dacă a făcut ceva inacceptabil, dar să își asume responsabilitatea și să suporte consecințele faptelor lui.

  • Acționați ca autorități și modele pozitive;

Cadrele didactice ele însele sunt modele chiar și atunci când greșesc. Și adulții îsi asumă responsabilitățile faptelor, îsi cer scuze, sunt corecți cu toți elevii, fără a acorda favoritisme sau a pedepsi abuziv. Li se cere o poziție fermă și corectă în același timp.

 Astfel, prin respectarea principiilor care sunt ferme dar având o atitudine deschisă  față de elvei se urmăresc obiective ca: reducerea comportamentelor de bullying între elevi, prevenirea apariției de noi dificultăți și pentru rezultate pozitive pe termen lung, dezvoltarea de relații armonioase între elevi;

Rezultatele obținute  pe termen scurt constă într-un climat școlar îmbunătățit, un climat al clasei mai armonios, de asemenea  o îmbunătățire a abilităților și a atitudinii copiilor și în final o conștientizare a comunității și un suport social mai susținut.

Rezultate așteptate pe termen lung constă în reducerea comportamentelor antisociale ale tinerilor.

Dacă până acum am vorbit despre responsabilitățile adulților, urmează un set de reguli adresate elevilor, simple, clare, afișate peste tot în scoală, în lclase, pe holuri, discutate la ore de câte ori este posibil.

  1. Nu îi vom agresa pe colegii noștri!
  2. Vom încerca să-i ajutăm pe elevii care sunt agresați!
  3.  Vom încerca să-i includem pe elevii care sunt excluși!
  4. Dacă știm că cineva este agresat, îi vom spune unui adult din școală și/sau unui adult de acasă!

Odată cu informarea și conștientizarea fenomenului și prin învățarea unor modele de a acționa, manifestarea responsabilității sociale va fi mai vizibilă, mai proactivă, mai puternică. Putem să contribuim împreună la dezvoltarea unui mediu social sănătos  și prietenos!

Psiholog Cristina Eftimie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s