obiceiuri cu armonie

Starea noastră de bine (7) – Dragostea de a învăța

Articol publicat în Revista 7 Aprilie.

Starea noastră de bine (7) – Dragostea de a învăța – Revista de Sănătate 7Aprilie.ro

Vă reamintesc că starea de bine este influențată de valorile după care ne ghidăm în viață. Am tot repetat cele ele șase categorii (24 cu tot cu subcategorii) de valori de bază: înțelepciunea, curajul, umanitatea, transcendența, cumpătarea, dreptatea.

În fiecare săptămână discutăm despre câte una, pe rând și căutăm idei cu să ne folosim super-puterile sau punctele forte pentru a ne construi o existență mai plină de sens, mai conștientă și mai fericită.

Înțelepciunea ca și categorie de bază cuprinde: creativitatea, curiozitatea, hotărârea, dragostea de a învăța și perspectiva. Astăzi discutăm despre dragostea de a învăța.

Oamenii care apreciază această valoare (Dragostea de a învăța) sunt motivați să dobândească noi cunoștințe sau să își aprofundeze cunoștințele sau abilitățile existente într-un mod semnificativ.

Dragostea de a învăța reprezintă o pasiune pentru învățare, dorința de a învăța doar de dragul învățării. De fapt, curiozitatea și dragostea de a învăța sunt printre punctele forte cele mai strâns legate între ele. Ele pot fi totuși diferențiate una de alta. În timp ce curiozitatea este forța motivantă care te conduce să cauți informații noi, iubirea de a învăța se referă la dorința de a deține și de a aprofunda informațiile respective. Persoana curioasă este motivată de urmărirea cunoașterii; persoana care iubește învățarea este motivată de extinderea fondului de cunoștințe. În cazul în care curiozitatea este adesea asociată cu o cantitate mare de energie și un impuls de a strânge informații, iubitorul de învățare este adesea mai contemplativ. Dragostea de a învăța descrie modul în care o persoană își însușește noi informații și abilități. Dragostea de a învăța este o forță pe care profesorii ar dori să o vadă în studenții lor, părinții vor să o încurajeze în copiii lor, terapeuții să-și sprijine clienții, iar angajatorii încearcă să-și încurajeze angajații. Are consecințe motivaționale importante, deoarece ajută oamenii să persiste prin provocări, neplăceri și feedback negativ.

Descoperirile cercetărilor privind avantajele dragostei de a învăța reflect faptul că duce la dezvoltarea unei baze mai profunde de cunoștințe, sporind competența și eficacitatea. Cei foarte îndrăgostiți să învețe tind să se descurce bine în școală și să învețe lucruri pe tot parcursul vieții, îmbunătățindu-se mereu. Adesea sunt liniștiți sau introvertiți. Acest lucru nu este întotdeauna cazul celor curioși. Dragostea de a învăța a fost asociată cu îmbătrânirea sănătoasă, activă și productivă. Creierul are nevoie să fie activat pentru a rămâne în formă. Învățând mereu, creăm sinapse noi care ajută la noi conexiuni și mențin neuronii în viață.

Pentru a ne explora această latură putem să ne gândim cum am folosit în trecut dragostea de a învăța, în momente critice sau speciale din viața noastră.

De asemenea, ce domenii de învățare ne atrag, ni se par interesante și pe care le evităm, sau nu ne plac. Dacă alegem să învățăm ceva nou, ce anume căutăm?

Cum ne influențează interesele și ceea ce învățăm latura socială, ce fel de oameni întâlnim, care ne sunt apropiați?

Dacă dragostea de a învăța ocupă un loc important în ierarhia valorilor noastre, putem să valorificăm și mai mult acest lucru. De exemplu putem avea conversații profunde cu persoane care au aceleași interese ca și noi, atât în mediul formal cât și informal, pentru a ne spori cunoștințele în domeniu.

Când luăm o pauză de lucru, pentru o împrospătare putem căuta timp de 5 minute informații despre ceva ce ne interesează.

Putem vizita în weekend-uri clădiri, muzee, ferme sau afaceri de familie în apropiere sau în comunitatea din care facem parte și avem ocazia să aflăm mai multe despre ce se întâmplă în jurul nostru.

Putem învăța cinci cuvinte noi din DEX, și semnificația, precum și contexte de folosire o dată la două zile sau de două ori pe săptămână.

Putem citi cărți despre subiecte care ne interesează, pentru a ne îmbogăți cunoștințele despre acel subiect, o carte pe lună, cel puțin.

Ne putem gândi la o problemă a comunității în care trăim, ca exemplu, poluarea, câinii comunitari, gălăgia, lipsa spațiilor verzi; alegem o temă și căutăm informații despre ea 2-3 săptămâni, apoi vedem ce soluții găsim și cum putem să le aplicăm, poate și în colaborare cu alți oameni interesați de rezolvarea acelorași probleme.

Dacă vrem să ne menținem tineri și cu creierul în bună funcționare, trebuie să îi dăm de lucru. Învățarea pe tot parcursul vieții este un concept care capătă din ce în ce mai mult teren în educație.

Psiholog Cristina Eftimie

Sursă rezultate cercetare: Viacharacter.org

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s